جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فریپیکر ، مرجع دانلود رایگان فایلهای گرافیکی برای همه

چگونه پالت رنگی برای لوگو و برند خود انتخاب کنیم؟

چه تصمیم گرفته باشید از یک شرکت استعفا داده و کسب و کار خود را شروع کنید یا در حال راه اندازی استارت آپی تحول برانگیز باشید، درک کردن تاثیر رنگ ها بر رفتار مصرف کننده به موفقیت برند شما کمک میکند.تحقیقات نشان میدهد بالای هشتاد و پنج درصد از مصرف کنندگان، هنگام انتخاب کردن محصولی خاص رنگ را بزرگترین مشوق می دانند و این در حالی است که نود و نه درصد، باور دارند ظاهر بصری به طور کلی متقاعد کننده ترین عامل بازاریابی است.

خوشبختانه روشی برای جنون رنگ وجود دارد و ما در این مقاله، به شما کمک میکنیم که چطور رنگ های مناسبی را برای برند خود انتخاب کنید.

(تیم توسعه ی فریپیکر تعداد زیادی از انواع فایل های آماده و از قبل طراحی شده ی لایه باز را برای شما طراحان گرافیک عزیز به صورت رایگان جمع اوری کرده است. برای دریافت انها فقط کافیه سری به لینک دانلود فایل های لایه باز لوگو رایگان بزنید. 🙂 )

چرا رنگ نام های تجاری و لوگو حائز اهمیت است؟

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

از نظر بسیاری، اولین عقیده شکل گرفته بعد از برخورد با هرچیزی مهم است. این مسئله به ویژه در مورد نام های تجاری صدق میکند چرا که احتمالا اولین چیزی است که مشتری می بیند. رنگ ها علاوه بر اینکه احساسات را بر می انگیزند، پیام های خاصی را منتقل می کنند. این به مشتریان این امکان را می دهد که بدون داشتن اطلاعاتی درمورد برند شما، تصور اولیه ای ایجاد کنند. به زبان ساده، رنگ های یک برند این قدرت را دارند تا به مشتریان در تصمیم گیری کمک کنند.

 

مشتریان چگونه به رنگ های لوگوی شما پاسخ میدهند؟

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

همه ما میدانیم که رنگ قرمز با خطر، و رنگ سبز با طبیعت مرتبط است. اما هر دوی آن ها معانی بیشتری در خود جای داده اند. روانشانسی رنگ به معنای مطالعه ی تاثیر رنگ ها بر رفتار و ادراک است. این کار به ما این امکان را میدهد که با درک کردن رنگ ها، از آن ها به نفع خودمان استفاده کنیم؛ به خصوص در رابطه با بازاریابی و برندسازی. طبق یک تحقیقات، شصت و دو تا نود درصد ارزیابی یک محصول تنها بر اساس رنگ ها است؛ بنابراین درست انتخاب کردن پالت یک برند، اهمیت بسیاری دارد.

 

مثال هایی از برند ها و لوگوی شرکت های مشهور

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

برند هایی که در آن ها از رنگ های عالی استفاده شده، این رنگ ها را به طور اتفاقی انتخاب نکرده اند. به برند هایی که هر روز به نحوی با آنها ارتباط دارید و اینکه چگونه رنگ میتواند در هویت بصری آن ها نقش داشته باشد فکر کنید. کوکاکولا قرمز است. کادبری بنفش است. اپل سفید است. برند هایی مثل گوگل پلی از چندین رنگ استفاده میکنند و فقط کافی است در هر بزرگراهی رانندگی کنید تا طاق های طلایی رنگ را ببینید.

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

رنگ قرمز قابل تشخیص کوکاکولا به دلایل علمی به وجود آمد. به گفته این برند ” ما از اواسط دهه ۱۹۹۰، شروع به قرمز کردن بشکه های خود کردیم تا ماموران مالیاتی حین حمل و نقل، بتوانند آن ها را از الکل تشخیص دهند. اما به دلایل دیگری نیز حرکت خوبی بود؛ زیرا اکنون میدانیم که رنگ قرمز، میتواند محرکی برای خرید های فوری باشد.

 

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

شایعات حاکی بر این است که بنفش سلطنتی کادبری با نام مستعارPantone 2865c به عنوان ادای احترام به ملکه ویکتوربا انتخاب شده است. کاربری با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ تلاش کرد تا این رنگ را تبدیل به رنگی تجاری کند. با این حال، این کار یک جنگ شکلاتی با نستله را آغاز کرد که ادعا میکرد این رنگ تمایزی با رنگ برند خود ندارد. کادبری در سال ۲۰۰۸ رنگ تجاری خود را ثبت کرد و ثابت کرد رنگ های نمادین ارزش مبارزه را دارند.

 

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

استیو جابز به دو دلیل رنگ سفید را انتخاب کرد. از آن جایی که جابز علاقه‌مند به طراحی بود، می‌دانست که رنگ سفید رنگ خلوص است و به همین دلیل با دیدگاه او در مورد محصولاتی با طراحی زیبا همخوانی دارد. دلیل دوم هم رقابت بود. در آن زمان، رنگ غالب مورد استفاده توسط تولید کنندگان کامپیوتر، خاکستری بود.

 

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

یک داستان جالب درباره ی گوگل این است که آن ها قرمز، آبی و زرد که رنگ های اصلی هستند را انتخاب کردند، اما سبز را اضافه کردند تا نشان دهند همیشه از قوانین پیروی نمی‌کنند. این پالت کودکانه باعث می شود که فناوری کمتر ترسناک به نظر برسد و برای شرکتی که به خود می بالد، کارها را واقعاً آسان می کند.

 

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

یک علم در پشت رنگ های کلیدی مک دونالد وجود دارد. قرمز محرک است، ضربان قلب را افزایش می دهد و در نتیجه اشتهای شما را افزایش می دهد. زرد با شاد بودن همراه است، به علاوه قابل مشاهده ترین رنگی است که از فاصله دور دیده می شود. همانطور که نمونه ها نشان می دهند، هیچ یک از رنگ ها تصادفی انتخاب نشده اند. این شرکت‌ها کار باورنکردنی در ساخت برندهایی انجام داده‌اند که تنها با رنگ قابل تشخیص هستند. بنابراین بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید تا برند خود را هم به یاد ماندنی و هم قابل تشخیص کنید.

 

قدم اول: معانی رنگ ها را درک کنید.

تحقیقات زیادی روی تئوری رنگ انجام شده است. مطمئناً می توانید در این راه گیج کننده سفری را آغاز کرده و داستان پشت هر رنگ را بیابید، با این حال، خلاصه ی مختصری که در اینجا وجود دارد سبب میشود تا به معنای کلی پی ببرید. قرمز با خطر، هیجان و انرژی مرتبط است. همچنین به رنگ عشق و اشتیاق شناخته شده است. صورتی زنانه، احساسی و رمانتیک است. طیف های مختلف آن، مانند صورتی تند، می تواند نشان دهنده جوانی و جسارت باشد.

نارنجی، مانند همنامش (اشاره به یکی بودن لغات پرتقال و نارنجی در زبان انگلیسی)، تازه و سرشار از سرزندگی است. همچنین خلاقانه، ماجراجویانه و با مقرون به صرفه بودن همراه است.

زرد رنگ خوشبینی و با بازیگوش و شاد بودن همراه است. رنگ سبز رنگ طبیعت است و اغلب برای نشان دادن پایداری استفاده می شود. اما می تواند با اعتبار و ثروت همخوانی داشته باشد. آبی به معنای قابل اعتماد بودن است. آرام بخش بوده یا اغلب با افسردگی همراه است. بنفش به معنی سلطنت و عظمت است. همچنین می تواند روحانی و مرموز باشد.

قهوه ای ساده و صادق است و اغلب برای محصولات سالم ارگانیک استفاده می شود. سفید خالص است. این سادگی و معصومیت را، اغلب با احساسی مینیمال، منتقل می کند. مشکی هم پیچیده و هم شیک است. می تواند رسمی و مجلل باشد، اما غم انگیز نیز باشد. استفاده از چند رنگ به معنای اتحاد است و میتواند برای نشان دادن تنوع عالی باشد.

البته در این طیف مجموعه ای از رنگ های فرعی نیز وجود دارد. رنگ های مختلف، مانند آبی آسمانی یا سرمه ای نیز به داستان رنگ کمک می کند. ما بعداً در مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در حال حاضر، باید ایده ای کلی از رنگ هایی که برای برند شما مناسب تر هستند داشته باشید.

 

قدم دوم: ماهیت شرکت خود را شناسایی کنید

ریچارد برانسون با انتخاب کردن رنگ قرمز پر جنب و جوش برای ویرجین، برند خود را تعیین هویت کرد. او مشتریانش را تشویق کرد تا جسور و با اعتماد به نفس باشند و با این کار روش های تجاری متفاوتش را منعکس کنند. بنابراین چه رنگ هایی به بهترین وجه برند شما را منعکس می کنند؟ ابتدا مشخص کنید که نام تجاری شما در مورد چیست، (یک ایده واضح از اهداف برندتان  و اینکه می خواهید مخاطبان هدف شما چه احساسی داشته باشند داشته باشید) این کار به انتخاب بهترین رنگ ها برای برند شما کمک می کند. در مورد برند خود به روش های زیر فکر کنید.

اهداف برند: آیا می خواهید مشتریان خوشحال باشند، ثروتمند شوند، بیشتر مطلع شوند؟

مخاطب هدف: آیا می خواهید آنها احساس مثبت، اعتماد به نفس یا باهوشی داشته باشند؟

ویژگی های شخصیتی: آیا برند شما سرگرم کننده، جدی یا الهام بخش است؟

روشی که می خواهید توسط مشتریان درک شوید می تواند به محدودتر کردن طرح رنگ شما کمک کند. پس اگر محصول شما ارگانیک است (رنگی که معمولاً با قهوه ای مرتبط است) ممکن است اساس برندتان بزرگداشت خلوص نیت باشد و در این صورت امکان دارد رنگ زرد خوش بینانه را انتخاب کنید. حتی بهتر از آن، می توانید هم قهوه ای و هم زرد را به عنوان بخشی از پالت رنگ برند خود انتخاب کنید (در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

 

قدم سوم: به رنگ های برند و لوگوی رقیب نگاه کنید

رنگ های تجاری باید برجسته باشند یا حداقل فورا بتوان آن ها را تشخیص داد. از آنجایی که محصول شما اغلب در بین رقبا ظاهر می شود (چه به صورت آنلاین یا در قفسه ها) شما نمی خواهید یکسان به نظر برسید. ما اغلب کرم های ضد آفتاب را در دریایی از رنگ زرد یا شرکت های فناوری را در دریایی از آبی می بینیم. وقتی هر محصولی یکسان با بقیه به نظر می رسد، نادیده گرفتن آن آسان است.

در عوض، به غیر از موارد بدیهی، به کارهای دیگری که برند یا محصول شما انجام می دهد فکر کنید. یک کرم ضد آفتاب ممکن است از نور خورشید محافظت کند، اما اگر به طور پایدار ساخته شود، سبز می تواند یک گزینه باشد. برای جلوگیری از گم شدن در این ترکیب، یک تابلو از رقبای خود ایجاد کرده و تعیین کنید چگونه می توانید خود را از گروه جدا کنید.

 

قدم چهارم: یک پالت برای رنگ برند ایجاد کنید

بیایید با این مسئله روبرو شویم که طیف های آبی زیادی وجود دارد. پس باید به رنگ های زمینه هم به عنوان یک رنگ تجاری منحصر به فرد و هم رنگی در یک پالت نگاه کنیم.این به تغییرات رنگ های اصلی اشاره دارد: قرمز، زرد و آبی. همانطور که احتمالاً به خاطر دارید، این سه رنگ بسته به نحوه ترکیب آنها می توانند هر رنگ دیگری ایجاد کنند.

طیف رنگی

این زمانی است که مشکی به یک رنگ اضافه می شود و میزان سایه، به میزان سیاهی اضافه شده بستگی دارد.

 رنگ سایه

زمانی است که با اضافه کردن سفید، رنگ روشن تر میشود.

خلوص رنگ

زمانی است که ظاهر یک رنگ را با اضافه کردن سیاه و سفید تغییر می دهید.

کدهای رنگ

سه کد رنگ وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید تا مطمئن شوید که رنگ های برند صرف نظر از اینکه کجا ظاهر می شوند، به طور دقیق با موقعیت هماهنگ باشند. نیاز نیست که درک کاملی از این کدها داشته باشید اما باید بدانید رنگ های تجاری شما که به صورت یک سری اعداد ظاهر میشوند، در هر موقعیتی به چه صورت هستند.

کد CMYK و PMS:

کد CMYK مخفف فیروزه ای یا سایان ، ارغوانی، زرد و مشکی است در حالی که PMS مخفف Pantone Matching System است. اینها برای چاپ، یا به صورت دیجیتالی آف ست استفاده می شوند.

کد RGB و HEX:

کد RGB مخفف قرمز، سبز، آبی است در حالی که HEX مخفف سیستم اعداد هگزا دسیمال است. اینها عمدتاً در صفحه نمایش چیزهایی مانند وب سایت ها و ایمیل ها یافت می شوند.

 

انتخاب پالت رنگی زیبا برای لوگوی برند شما

اکثر برندها بیش از یک رنگ دارند. در حالی که ممکن است لوگو آبی باشد، وب سایت ممکن است شامل زرد یا سبز نیز باشد. به این پالت برند می گویند و مهم است که آن رنگ ها با هم هماهنگ باشند. انتخاب یک پالت رنگ دشوار است اما برای انجام آن نیازی به طراح ندارید.

هنگامی که تحقیق را انجام دادید، رنگ خود را پیدا کردید و پالتی از رنگ های پشتیبان را ایجاد کردید، زمان آن رسیده که آنها را عملی کنید. در تمام موقعیت ها، مطمئن شوید که رنگ های انتخابی شما جلوه دلخواه را دارند و به طرق مختلف کار می کنند. در اینجا چند مکان وجود دارد که رنگ های برند شما می توانند ظاهر شوند:

 لوگو

 وب سایت و ایمیل

 رسانه های اجتماعی تبلیغات

 در فروشگاه لوازم التحرير

 لباس کارمندان

مناسبت ها

ساختن دستورالعمل تجاری

 

چگونه رنگ مناسبی برای برند خود پیدا کنید

 

چیزی که همه ی برندها باید داشته باشند دستورالعمل است. دستورالعمل کتابی از قوانین است که نشان می دهد برند شما چگونه باید ظاهر شود و این برای ثبات نام تجاری شما مهم است. ایجاد و حفظ هویت یک برند قوی به شما کمک می کند که قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشید. یکی از اجزای کلیدی دستورالعمل‌های یک برند، توجه کردن به رنگ تجاری در تمام فرمت ها است. برای مثال برای چاپ یا پارچه، حتما رنگ‌های CMYK و PMS و همچنین رنگ‌های دیجیتال را در هر دو رنگ RGB و HEX درج کنید برخی از موارد اضافی که می‌توانید در دستورالعمل‌های برند خود بگنجانید عبارتند از:

نمای کلی برند شامل تاریخچه، موقعیت و شخصیت برند شما.

لحن صدا. به منظورِ نحوه صحبت شما با مشتریان یا پیام هایی که می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید.

لوگو. یعنی اندازه ی آن یا جایی که باید در صفحه یا ایمیل ظاهر شود.

پالت رنگ. PMS، CMYK، RGB و HEX.

تایپوگرافی یا فونت برای استفاده در ایمیل، چاپ یا وب سایت.

سبک های تصویر مانند عکس هایی که در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید. سبک های طراحی به عنوان مثال برای لوازم التحریر اداری مانند کارت ویزیت یا سربرگ.

این یک تمرین عالی است که ببینید برند شما به طور کلی چگونه به نظر می رسد، رنگ ها چگونه با هم ترکیب می شوند و اینکه برند شما در کل یکسان به نظر می رسد.

 

بررسی نهایی انتخاب پالت رنگی مناسب برای لوگو

ما در این مقاله یک راهنمایی برای انتخاب رنگ مناسب برای برند تجاری شما ارائه دادیم.  برای جمع بندی، به یاد داشته باشید:

تئوری رنگ را بپذیرید تا بفهمید رنگ ها به چه معنا هستند.

مشخص کنید که نام تجاری شما در مورد چیست تا بتوانید با رنگ های مربوطه هماهنگ شوید.

رقبای خود را در نظر بگیرید تا شبیه به هم نباشید.

یک پالت رنگ آزمایشی ایجاد کرده و آن را برای نام تجاری خود در موقعیت های مختلف امتحان کنید.

یک دستورالعمل برای برند خود بسازید تا همیشه یکسان به نظر برسد.

 

آخرین مقالات

تقویم مناسبت های بهمن ماه 1401
تقویم مناسبت های آبان ماه 1401
تقویم مناسبت های مهر ماه 1401
استفاده کاربردی از ایموجی ها در طراحی گرافیک
5 نکته طلایی برای ایجاد اسلاید های زیبا
فایل در حال دانلود است...
لطفا برای تداوم خدمات فریپیکر از ما حمایت کنید با...